Digitaalinen media/yrittäjyys

Digitaalinen media/Yrittäjyys oli aiheena torstaina 5.11.2009, kun Opinsys Oy:stä toimitusjohtaja Jouni Lintu kertoi yrittäjätaipaleestaan. Lintu kertoi kuinka yrittäjyys sai alkunsa, kuinka välillä meni lujaa ja vielä lujempaa ja miten myös kuilun partaalta voi nousta uudelleen. Linnun yrittäjäprofiili (ja monen muunkin menestyvän yrittäjän) sopii yhteen ns. käytäväperiaatteen (corriodor principle) kanssa , jota Robert Ronstadt on tutkinut. (Ks. Robert Ronstadt (1988). The Corridor Principle. Journal of Business Venturing, 3(1), 31-40.) Käytäväperiaate toimii käytännössä niin, että tutkaillaan jatkuvasti uusia mahdollisuuksia tehdä bisnestä, hylätään heikosti tuottavia osia, pyritään aistimaan heikkoja signaaleja ja olemaan ensiksi jossakin, minne muut vasta tulevat, kun olet itse jo muualla.


Lintu totesikin jossakin vaiheessa, että siitä tietää olevansa oikeassa, kun kaikki muut ovat asiasta eri mieltä ja itse on oppositiossa. Olen samaa mieltä Linnun kanssa. Yleensä lauma (ks. elokuussa 2009 tekemäni postaukset, olen kirjoittanut aika paljon laumasta) menee lauman johtajan (yritysmaailmassa se on yleensä alan guru, markkinajohtaja, esim. IT-alalla on yksi selkeä markkinajohtaja) perässä ja häiriköt /yleisö (kriittisesti asioita tarkastelevat pyrkivät estämään metsään menemisen, mutta heitä ei yleensä kuunnella). Tässä kohdassa yrittäjämäisimmät sitten huomaavat tilaisuutensa vihdoin tulleen ja suuntaavat muualle. Viittaan taas kerran myös tekstiini Vanhan veneen ongelma, jonka kirjoitin toukokuussa.

Lauman ongelma on siinä, että laumassa ei sallita erilaisuutta. Laumassa ei voi olla yksilö ja siellä ei voi sanoa, mitä ajattelee, joutumatta pölkylle ja ulos laumasta. Laumoja on erilaisia ja erikokoisia. Työpaikat ovat laumoja, poliittiset ryhmät ovat laumoja, kaveriporukat ovat laumoja, (jalkapallo)fanit ovat laumoja, verkostot ovat laumoja jne.

Paradoksi suhteessa laumaan on IT-alalla kuitenkin siinä, että olemalla liian erilainen ja erikoinen naputellessaan käyttöjärjestelmiä, ei enää pärjääkään. Linux on saanut aikaan vallankumouksen hitaasti, mutta varmasti. Nyt pärjää se, joka tekee ohjelmia avoimesti, tekee niistä mahdollisimman yhteensopivia (= ei räätälöi liikaa yrityskohtaisia ratkaisuja). Markkinoinnin tehtävä on saada tuote näyttämään juuri sopivalta erilaisille segmenteille.

Yrittäjyys, riskeineen ja haasteineen on Linnun juttu. Vaikka vanha menestys ei ole tae tulevasta ja jonka hänen omakin tarinansa osoitti todeksi.

Lintu sanoi lopuksi:
Totta on se mikä toimii.
Olen samaa mieltä.

Comments