Meille ei palkata ketään, jolla ei ole LinkedIn-profiilia








Lausahdus "Meille ei palkata ketään, jolla ei ole LinkedIn-profiilia" oli helmikuussa 2014  ilmestyneessä, Helinä Hirvikorven kirjoittamassa, Ekonomi-lehden jutussa, joka oli otsikoitu Osaaminen painaa entistä enemmän.
Hirvikorpi kirjoittaa, että suorahakuyritykset kartoittavat koko ajan potentiaalisia valittavia henkilöitä yritysten ja julkiseten organisaatioiden tehtäviin. Siksi on tärkeää näkyä ja tuoda esiin osaamistaan. Sana Business korostuu, toteaa jutussa haastateltu Sanna Leppänen. Haussa on liiketoiminnan ymmärrystä, sen ennustamista ja numeroiden hyödyntämistä liiketoiminnan johtamisessa. Vähän aikaa sitten muodissa olleiden "hyvien tyyppien" hakeminen ei ole kokonaan muuttunut legendaksi, on hyvä, että ihmisellä on osaamisen lisäksi hyvät sosiaaliset taidot.

Sosiaalinen media on päivän sana työnhaussa. Ja  kun nuorempi sukupolvi tulee työmarkkinoille sen merkitys kasvaa ehkä entisestään. Siinä kun ennen päivälehtien sunnuntainumerot olivat täynnä työnhakuilmoituksia, pullistelee netti nykyään erilaisia palveluntarjoajia, joissa työpaikkoja ilmoitellaan. LinkedIn on työntekijöiden näyteikkuna työnantajaille. Samoin blogi voi toimia tällaisena näyteikkunana potentiaaliselle työnantajalle.

Suorahakuyrityksillä on omat henkilöstöpankkinsa. Aktiivisen työnhakijan kannattaa hakeutua sinne. 

Uratiellä esitellään 10 tapaa hyödyntää sosiaalista mediaa työnhaussa.  Artikkeli on alunperin julkaistu Tekniikka ja talous-sivustolla

Vinkit ovat lyhykäisyydessään seuraavat:
1. Ajattele omaa online-persoonaasi brändinä.
2. Älä unohda, että titteli on merkittävä osa brändäystä.
3. Asemoidu oman alasi asiantuntijaksi. LinkedIn-profiilisi tulisi sisältää hakukelpoisia avainsanoja, jotka kattavat kokemuksesi ja taitosi.
4. Tarkista, että ansioluettelosi ja nettiprofiiliesi tiedot ovat yhteneväisiä.
5. Liity LinkedInissä ja Facebookissa ryhmiin, jotka koostuvat oman alasi ihmisistä.
6. Lisää sähköpostisi allekirjoitukseen linkki LinkedIn-profiiliisi.
7. Tarkista profiilisi yksityisyysasetukset.
8. Avaa henkilökohtaisen profiilisi rinnalle ammatilliselle elämällesi omistettu Facebook-profiili.
9. Päivitä profiilejasi säännöllisesti.
10. Sisällytä statuspäivityksiisi lyhyitä raportteja työnhakusi edistymisestä.
Lue yksityiskohdat  ylläolevista linkeistä.


Lue myös Jukka Olanderin kiintoisa juttu sosiaalisesta mediasta ja työnhausta.

Source: http://m.c.lnkd.licdn.com/mpr/mpr/p/8/005/090/286/1799a53.jpg
From the article: If you are not working we won't hire you.  

Comments