Renessanssiyrittäjyys





Yrittämisessä ja pukeutumisessa pätee nimittäin molemmissa kierrättämisen logiikka: flopannutkin tuotos voi tarjota juuri sen ratkaisevan lisäväännön seuraavalle projektille.
 - Markko Hämäläinen


Markko Hämäläinen väitteli tohtoriksi Aalto-yliopistossa lokakuussa 2014. Hänen väitöskirjansa nimi oli Renaissance Entrepreneuership: A Grounded Theory of Entrepreneurial Recycling
Renessanssi-yrittäjyys: uusi teoria yritteliäästä kierrättämisestä.

Aalto-yliopiston sivustolla olevassa uutisessa Hämäläinen toteaa: ”Tutkimuksen yllättävin löydös on, että projekteja kierrättäessään yrittäjät usein saumattomasti yhdistelevät aktiviteetteja elämänsä eri osa-alueilta. Toiminnot, jotka aikaisemmin olisi luokiteltu harrastuksiksi tai yksityiselämään kuuluviksi, samoin kuin toiminnot, jotka aikaisemmin ehkä vaikuttivat epäonnistuneilta yritelmiltä, voivat myöhemmin tulla osiksi uutta ja menestyksekästä liiketoimintaa”

 Saa tuunata saa stailata-jutussa Hämäläinen rinnastaa oivallisesti pukeutumisen ja yrittämisen."Pukeutumisessa ja yrittäjyydessä on paljon samaa. Viime kädessä on eduksi, jos muut ostavat sen, miten pukeudun tai mitä tarjoan yrittäjänä. Yksi tapa päästä tähän on seurata muotia. Muodin mukana menemisessä on kuitenkin se ongelma, että kaikki muut tekevät ihan samaa. Monet intohimoiset pukeutujat – ja yrittäjät – lähtevätkin liikkeelle kysymällä, sopiiko tämä minulle. Sopivuus tarkoittaa sitä, että oma runsaus ja monitaitoisuus pääsevät oikeuksiinsa ja toisaalta kasvunvaraa on järkevästi. Homma ei myöskään jää kinnaamaan mistään kriittisistä kohdista, kuten asuinpaikkaan ja ajankäyttöön liittyvistä luonnollisista rajoitteista."

Hämäläisen sivut löytyvät tästä: markkohamalainen.com


Comments